Martin Šonka
se narodil v roce 1978 ve Dvoře Králové nad Labem, ale prakticky celý život prožil v Jižních Čechách - v Sezimově Ústí a v Táboře, kde žije dodnes.
Už jako malý kluk naslouchal svému otci a vyprávění o letadlech, pokukoval po všem, co letělo nad jeho hlavou, studoval časopisy a knihy, ale až ve svých 17 letech dostal odvahu a vydal se na svůj první let motorizovaným větroněm Vivat nad Tábor. To rozhodlo o vstupu do tehdejšího Svazarmu a absolvování leteckého plachtařského výcviku, a také absolvování několika seskoků padákem. Po maturitě se pak pro létání rozhodl napevno a v roce 1997 nastoupil na Vojenskou akademii v Brně - obor pilot bojového letounu. Po ukončení pokračoval studiem oboru Management, marketing a logistika v dopravě na Univerzitě v Pardubicích.
To už ale na kluzácích létal akrobacii a v roce 2003 si vyzkoušel první akrobatické prvky také v motorovém letounu. Jeho talent spojený s pílí ho už o rok později přivedly do českého akrobatického reprezentačního týmu. Současně působil jako vojenský letec a postupně létal na cvičných strojích L-29 Delfín, L-39 Albatros a L-159 Alca, až nakonec usedl i do stíhacího JAS-39 Gripen.
V roce 2010 byl přizván k účasti v celosvětové sérii Red Bull Air Race, kam nastoupil jako vůbec první český pilot. Až do přerušení sbíral zkušenosti a hledal soulad mezi sebou a svým letadlem. Po obnovení závodů v roce 2014, už s novým letadlem EDGE 540 V3 začal obsazovat stupně vítězů a jako jediný z účastníků celé série si v dalších vylétal jak bronzovou a stříbrnou příčku, tak i v roce 2018 titul mistra světa.
Dařilo se mu také v letecké akrobacii, kde získal stříbro na Mistrovství Evropy v Moravské Třebové v klasické akrobacii a opakovaně třikrát za sebou obhájil evropský titul v disciplíně Freestyle. Úspěchy slaví i na poli leteckých show, kdy vystupuje na leteckých dnech a akcích, kde udivuje schopností popírat fyzikální zákony. Spolu s vojenským pilotem Ivo Kardošem předvedli společné vystoupení akrobatické Extry 330 a stíhacího Jas-39 Gripen.
V současné době se připravuje na novou etapu leteckých
závodů mezi pylony, která by měla být zahájena v roce 2022 a působí jako
učitel létání v armádě a zalétávající pilot u společnosti ZLIN AIRCRAFT
a.s.
O Martinovi více aneb pár rozhovorů a mediální ohlasy
Vrátí se v létě letecká formule 1? Akrobat Martin Šonka je připraven znovu vítězit - rozhovor pro časopis Forbes
Když nelétám, není se mnou řeč - rozhovor pro iDnes.cz
Souboj monopostu formule 1 Davida Coultharda a Extry 330 Martina Šonky na letišti v Popradě - video
Chtěl bych si zaletět do kosmu - rozhovor pro Novinky.cz